11 Φεβ 2009

Στο Δημοτικό Συμβούλιο Λαμίας
η αλλαγή της χάραξης του Ε65

Στο Δημοτικό Συμβούλιο της Λαμίας συζητήθηκαν σήμερα 11/2/2009:
1. η έρευνα του ΕΛΚΕΘΕ και τα αποτελέσματά της σε σχέση με τη θέση "RODITSA" και τη λειτουργία του Βιολογικού Καθαρισμού Λαμίας
2. ο παροπλισμός των καραβιών στο Μαλιακό Κόλπο
3. η νέα χάραξη του Ε65

Σε ό,τι αφορά τα σχόλιά μας

1. Ο κ Δήμαρχος δεν αμφισβήτησε τα αποτελέσματα των στοιχείων της έρευνας του Ελληνικού Κέντρου Θαλάσσιων Ερευνών (ΕΛΚΕΘΕ). Έμεσα παραδέχτηκε ότι υπάρχει πρόβλημα στον Βιολογικό Καθαρισμό της Λαμίας λόγω υπερφόρτωσης και κορεσμού. Δέχεται σήμερα παραπάνω λύματα από αυτά που θα μπορούσε να επεξεργαστεί. Γι' αυτό και ζήτησε, στη συνάντηση με τον νέο Γενικό Γραμματέα της Περιφέρειας, την έκτακτη χρηματοδότηση για την επέκταση του Βιολογικού και πήρε την υπόσχεση των 600.000 ευρώ.

Να πούμε εδώ ότι η θέση δειγματοληψίας "RODITSA" της έρευνας του ΕΛΚΕΘΕ είναι στο σημείο, που συναντάει η Γερμανική Τάφρος (η οποία δέχεται τα λύματα του Βιολογικού) την Μεσαία Ανακουφιστική κοίτη του Σπερχειού. Στο σημείο αυτό η ποιότητα των νερών στην πενταβάθμια κλίμακα της έρευνας(υψηλή, καλή, μέτρια, ελλιπής, κακή) ήταν κακή Παραθέτουμε ακριβώς το κείμενο της έρευνας, για να μην υπάρχουν παρεξηγήσεις

"Ο σταθμός RODITSA, στην «ανακουφιστική» τάφρο της Λαμίας, βρίσκεται 4,5 χιλιόμετρα πριν τις εκβολές στον Μαλιακό και δέχεται τα επεξεργασμένα (;) λύματα του βιολογικού σταθμού της Λαμίας. Το δείγμα βενθικών μακροασπονδύλων, σύμφωνα με τον δείκτη ποιότητας, βρέθηκε κακό (Σχήμα 5). Σε σύνολο 610 δειγμάτων από τους ποταμούς της χώρας, μόλις το 1,2% βρέθηκε σε κακή κατάσταση, γεγονός που δείχνει την δραματική κατάσταση στο σταθμό RODITSA. Η συγκέντρωση των αμμωνιακών ιόντων βρέθηκε μια κλάση υψηλότερη από την μέγιστη επιτρεπτή τιμή γεγονός που καθιστά αμφίβολη την αποτελεσματικότητα στη λειτουργία του βιολογικού καθαρισμού της Λαμίας".

Άρα γιατί πρέπει να είμαστε ήσυχοι; Γιατί τόσο καιρό ο δήμος Λαμίας δεν πήρε μέτρα για την επέκταση του Βιολογικού. Γιατί η πρώτη απάντησή του, μετά τη δημοσίευση των στοιχείων της έρευνας, ήταν "άλλα λόγια να αγαπιόμαστε" και ότι αποτελεί το μεγαλύτερο περιβαλλοντικό έργο της Φθιώτιδας; Αλήθεια, θα απευθύνονταν στην Περιφέρεια για τη χρηματοδότηση, αν δεν είχαμε δημοσιεύσει τα στοιχεία του ΕΛΚΕΘΕ; Και το περίεργο είναι ότι δεν βρήκε το σθένος ο κ δήμαρχος να αναγνωρίσει, ότι τα στοιχεία τα δημοσίευσαν και τα σχολίασαν οι Οικολόγοι Πράσινοι και όχι "ομάδα συμπολιτών μας".

2. Για τον παροπλισμό των καραβιών. Κανένα σχόλιο. Αλλωστε όλοι οι φορείς της Φθιώτιδας είναι αντίθετοι. Αυτό που θα μπορούσαμε να επισημάνουμε είναι ότι, τόσο καιρό που φωνάζουμε κυριολεκτικά για τη ρύπανση του Μαλιακού, το δημοτικό συμβούλιο της Λαμίας δεν βρήκε μια φορά θέμα να συζητήσει. Ούτε για τον Σπερχειό, ούτε για τα βιομηχανικά λύματα των εργοστασίων, ούτε για τα λύματα των ελαιοτριβείων... Όμως κάλλιο αργά παρά ποτέ! Έστω και έμεσα ας αναγνωρίσουν κάποιοι ότι υπάρχει πρόβλημα

3. Σε ότι αφορά τώρα τη νέα χάραξη του Ε65. Αυτό που τονίσαμε είναι ότι είναι περίεργο, που κανένας στην αίθουσα δεν ανέφερε τη λέξη NATURA. Όλοι γνωρίζουν ότι η Κοιλάδα του Σπερχειού είναι ενταγμένη στο Δίκτυο NATURA 2000 ως Προστατευόμενη Περιοχή και ότι αυτό πρέπει να το σεβαστούμε και να λειτουργήσουμε ανάλογα. Η Κοιλάδα του Σπερχειού και ο ίδιος ο Σπερχειός είναι μια παραγωγικότατη πηγή, ένα πλούσιο οικοσύστημα, ανεκτίμητο δώρο της φύσης και μια πηγή πλούτου που δίνει εισόδημα, αιώνες τώρα, στους αγρότες της περιοχής και ανεβάζει το βιοτικό επίπεδο και το κατακεφαλή ΑΕΠ των κατοίκων πάνω από το πανελλαδικό μέσο όρο. Εμείς θα το αγνοήσουμε; Αυτό λέγεται "αειφορία";;

Η νέα πρόταση για την χάραξη του Ε65, όπως παρουσιάστηκε, δεν λαμβάνει αυτά υπόψη της και συνεχίζει, στην ουσία, να απαξιώνει την κοιλάδα και να υποβαθμίζει την προστατευόμενη περιοχή οικολογικά - περιβαλλοντικά. Θα πρέπει να δούμε την Λαμία μετά από είκοσι, τριάντα και πενήντα χρόνια με τον ευρωπαικό αυτοκινητόδρομο να αγγίζει κυριολεκτικά την πόλη στο νότιο τμήμα της.

Υπόψη ότι το Ευρωπαικό Δικαστήριο (ΔΕΚ) πρόσφατα εξέδωσε απόφαση με την οποία αναφέρει ότι τέτοια έργα πρέπει να μελετώνται επαρκώς και να κατασκευάζονται εκτός Προστατευόμενων Περιοχών. Ανάλογη ήταν η απόφαση του ΔΕΚ που αφορούσε την Ιονία Οδό στην περιοχή του Καϊάφα στην Ηλεία. Δεν είμαστε αντίθετοι με την κατασκευή του Ε65. Εκφράζοντας τις ενστάσεις μας και τις ανησυχίες για το έργο και τη συγκεκριμένη χάραξη προτείναμε να μελετηθεί η λύση της χάραξης του Ε65 βόρεια της Λαμίας με σήραγγες και κοιλαδογέφυρες. Σίγουρα θα μειωθεί το περιβαλλοντικό κόστος και το κόστος των απαλλοτριώσεων.

Δείτε παρακάτω δύο δημοσιεύματα που αφορούν αποφάσεις του Ευρωπαικού Δικαστηρίου αναφορικά με τις προσταευόμενες περιοχές καθώς και απόφαση του ΣτΕ για την Ιονία Οδό. Αν η εταιρεία και οι φορείς επιμείνουν στη λύση που προτάθηκε, δεν αποκλείεται να βρεθούν στο ΣτΕ και στο ΔΕΚ



H Ελλάδα στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο για αδράνεια στην προστασία των άγριων πτηνών

Τα Νέα

Την παραπομπή της Ελλάδας στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο για παραβίαση της ευρωπαϊκής νομοθεσίας που αφορά την προστασία των άγριων πτηνών αποφάσισε τη Μ.Δευτέρα η Κομισιόν.

Πρόκειται για την οδηγία 79/409 που απαιτεί από τις χώρες-μέλη να καθορίζουν ζώνες ειδικής προστασίας (ΖΕΠ) για τα άγρια πτηνά. Οι ΖΕΠ εντάσσονται στο δίκτυο προστατευόμενων τόπων της ΕΕ Natura 2000, που έχει συσταθεί με βάση την οδηγία 92/43 για τα ενδιαιτήματα.

Όπως υποστηρίζει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, από τις διαθέσιμες επιστημονικές πληροφορίες προκύπτει ότι στην Ελλάδα πρέπει να αναγνωριστεί καθεστώς ΖΕΠ σε 186 τόπους, συνολικής έκτασης άνω των 3 εκατομμυρίων εκταρίων. Οι ΖΕΠ που έχουν ορίσει οι ελληνικές αρχές καλύπτουν λιγότερο από ενάμισι εκατομμύριο εκτάρια.

Η Επιτροπή αναγνωρίζει ότι οι ελληνικές αρχές βελτιώνουν σταδιακά την κάλυψη της χώρας όσον αφορά τις ΖΕΠ, επισημαίνει όμως ότι το έλλειμμα είναι ακόμη σημαντικό.

Η Επιτροπή σημειώνει ακόμη ότι ορισμένα είδη πτηνών καλύπτονται ανεπαρκώς στο υφιστάμενο δίκτυο ΖΕΠ της Ελλάδας. Στα είδη αυτά περιλαμβάνεται ο θαλασσοκόρακας (Phalacrocorax aristotelis desmarestii), ο γυπαετός (Gypaetus barbatus), ο μαυρόγυπας (Aegypius monachus), ο κραυγαετός (Aquila pomarina), ο βασιλαετός (Aquila heliaca), η αετοβαρβακίνα (Buteo rufinus), ο σπιζαετός (Hieraaetus fasciatus), το κιρκινέζι (Falco naumanni), ο μαυροπετρίτης (Falco eleonorae), ο χρυσογέρακας (Falco biarmicus), ο τουρκοτσοπανάκος (Sitta krueperi) και η σμυρνοτσίχλα (Emberiza cineracea).

Επιπλέον, η Κομισιόν υποστηρίζει ότι ορισμένοι σημαντικοί υγροβιότοποι για αποδημητικά πτηνά ή τόποι που χρησιμοποιούνται από διερχόμενα αποδημητικά είδη στην Ελλάδα, είτε δεν είναι χαρακτηρισμένοι ως ΖΕΠ, είτε είναι εν μέρει μόνο χαρακτηρισμένοι.

«Η Ελλάδα έχει αναλάβει σημαντικό ρόλο στη διατήρηση και προστασία των αγρίων πτηνών της Ευρώπης, ιδιαίτερα δε των πλέον ευπρόσβλητων. Είναι προφανές ότι πρέπει να χαρακτηριστούν καταλλήλως περισσότεροι τόποι» σχολίασε την απόφαση η επίτροπος Περιβάλλοντος Μαργκότ Βάλστρομ.




Το ΣτΕ «πάγωσε» αυτοκινητόδρομο στον Καϊάφα
Το ΥΠΕΧΩΔΕ απέφυγε να σχολιάσει την εξέλιξη


ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ
Του Γιωργου Λιαλιου

Αναστέλλονται για ένα έτος οι εργασίες κατασκευής αυτοκινητόδρομου στο τμήμα Πύργου - Τσακώνας, με απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας. Το ανώτατο ακυρωτικό δικαστήριο «πάγωσε» τις εργασίες προκειμένου να διερευνηθούν οι επιπτώσεις του νέου αυτοκινητόδρομου στην περιοχή του Καϊάφα, που επλήγη από τις πυρκαγιές του προηγούμενου καλοκαιριού. Ενάντια στη χάραξη που έχει αποφασίσει το ΥΠΕΧΩΔΕ έχουν προσφύγει περιβαλλοντικές οργανώσεις της περιοχής. Το ΥΠΕΧΩΔΕ, πάντως, απέφυγε να σχολιάσει την εξέλιξη..........

Δεν υπάρχουν σχόλια: