http://www.pepla.gr
Είναι τα υπόγεια γκαράζ το φάρμακο για μια κυκλοφοριακά “αρρωστημένη” πόλη;
Aλλη μια αρνητική διάσταση της “αξιοποίησης” της Δημοτικής Αγοράς Λαμίας
Λαμία, 16.2.2010
Αποφασίστηκε πρόσφατα, στο Δημοτικό Συμβούλιο Λαμιέων, να γίνει Δημόσιος Ανοιχτός Διαγωνισμός για την αξιοποίηση του Ακινήτου της Δημοτικής Αγοράς Λαμίας, μιας έκτασης 1887 τμ, με το σύστημα: Μελέτη Κατασκευή με την οικονομικότερη προσφορά.
Στις μέρες μας, πέρα από την γενικευμένη πλέον τάση της δημιουργίας "απρόσωπων πλατειών", όπου κυριαρχούν οι πλάκες, το τσιμέντο, τα ακαλαίσθητα κιόσκια και τα κάθε είδους δομικά υλικά, με ελάχιστα ψήγματα πρασίνου (βλέπε Πλατεία Διάκου, πλατεία Πάρκου κλπ), αντιμετωπίζουμε και μια νέα αρνητική εξέλιξη: Την τάση για τη δημιουργία υπόγειων Χώρων Στάθμευσης κάτω από πλατείες και ελεύθερους χώρους. Εκτός από το Ακίνητο της Δημοτικής Αγοράς, έχει γίνει μελέτη για κατασκευή υπόγειου γκαράζ στο Θερινό Θέατρο και το 6ο Γυμνάσιο! Αφήνουμε στην άκρη βέβαια την παλαιότερη πρόταση για την Πλατεία Πάρκου…
Η δικαιολογία είναι η ανάγκη να βρεθούν λύσεις στα προβλήματα της στάθμευσης και στο κυκλοφοριακό κομφούζιο που παρατηρείται στη Λαμία. Η διαπίστωση βέβαια για μια ακόμα φορά είναι ότι ο άνθρωπος εκτοπίζεται και ότι όλα κινούνται γύρω από το αυτοκίνητο. Όπως κάθε πόλη, έτσι και η Λαμία, αναπτύσσεται με τρόπο τέτοιον ώστε να εξυπηρετεί το αυτοκίνητο. Το ερώτημα είναι: αυτό μπορεί και πρέπει να συνεχιστεί;
Η εμπειρία έχει δείξει ότι η χρήση των πλατειών και των ελεύθερων χώρων για τη δημιουργία υπόγειων Χώρων Στάθμευσης δεν συμβιβάζεται με πράσινες πλατείες. Οι λόγοι είναι οι εξής:
- Υπάρχουν τεχνικές δυσκολίες να εγκατασταθεί πράσινο στην επιφάνεια υπόγειων παρκινγκ (προβλήματα στεγανοποίησης, δυσκολίες εξαερισμού, το πάχος του τεχνικού εδάφους, η στατικότητα της κατασκευής κλπ), οι οποίες για να ξεπεραστούν απαιτείται μεγάλη οικονομική δαπάνη και συνεχής συντήρηση, γεγονός που κάνει τέτοιου είδους κατασκευές απαγορευτικές για τους επενδυτές. Το γκαζόν δεν προσφέρεται, γιατί για να συντηρηθεί χρειάζεται μεγάλη ποσότητα νερού, πράγμα που δημιουργεί άλλου είδους προβλήματα. ΓιΆ αυτό, στις περισσότερες των περιπτώσεων, για να καλύπτονται οι αντιαισθητικές τσιμεντένιες κατασκευές, χρησιμοποιείται κινητό πράσινο με ζαρντινιέρες.
- Οι επιστήμονες λένε ότι τα υπόγεια γκαράζ διαταράσσουν τη σχέση αέρα-εδάφους-υπεδάφους. Διαταράσσουν την ισορροπία του υδροφόρου ορίζοντα και την ελεύθερη κίνηση του νερού κάτω από την πόλη, το οποίο ρυθμίζει σε ένα βαθμό τη θερμοκρασία του περιβάλλοντος. Χάνει δηλαδή το νερό τη ροή του γύρω από κατασκευές σε βάθος πλέον των δέκα μέτρων, με αποτέλεσμα την αύξηση της θερμοκρασίας στη γύρω περιοχή.
- Οι επιστήμονες λένε επίσης ότι τα υπόγεια γκαράζ παράγουν ρύπους βενζολίου και μολύβδου, επιβαρύνοντας την ατμόσφαιρα.
- Το πιο απτό φυσικά αρνητικό αποτέλεσμα είναι ότι, όταν κατασκευάζονται υπόγειοι Χώροι Στάθμευσης σε ελεύθερους δημόσιους χώρους, τους περιορίζουν και τους υποβαθμίζουν, λόγω των αναγκαίων επιφανειακών εγκαταστάσεών τους (είσοδοι-έξοδοι, ανελκυστήρες, εξαερισμοί κλπ).
- Τέλος, στην οροφή τους μπορεί να αναπτυχθεί μόνο χαμηλή βλάστηση και να κατασκευαστούν καυτά πλακόστρωτα πάνω από ένα τεράστιο όγκο από τσιμέντο θαμμένο στο έδαφος, όπως μια γάστρα που βράζει θαμμένη στο χώμα μέσα σε καυτή χόβολη!
Τα υπόγεια γκαράζ στο κέντρο της πόλης δεν θα λύσουν τα προβλήματα στάθμευσης, πόσο μάλλον το κυκλοφοριακό πρόβλημα της Λαμίας. Μια από τις αιτίες είναι ότι ο αριθμός αύξησης των αυτοκινήτων είναι τόσο μεγάλος, που οποιαδήποτε σημερινή κατασκευή έχει πολύ σύντομο ορίζοντα εφαρμογής, πριν τελικά κορεστεί! Το ακίνητο της Δημοτικής Αγοράς και η δημιουργία του υπόγειου Χώρου Στάθμευσης είναι κοντά στο εμπορικό κέντρο της πόλης και σε χώρους διασκέδασης και η λειτουργία του τελικά θα εξυπηρετεί την προσωρινή στάθμευση των επισκεπτών και πελατών με ακριβό αντίτιμο, και όχι την στάθμευση των περιοίκων. Η κατασκευή του θα επιβαρύνει ακόμα περισσότερο την κυκλοφοριακή συμφόρηση στην περιοχή της Πλατείας Λαού και της Πλατείας Ελευθερίας, λόγω της αθρόας προσέγγισης ξένων οχημάτων στην περιοχή, που θα σταθμεύουν στο υπόγειο πάρκινγκ.
Μελέτες συγκοινωνιολόγων, τόσο στην Ευρωπαϊκή Ένωση όσο και στις ΗΠΑ, θεωρούν ότι τα συγκεκριμένα έργα όχι μόνο δεν δίνουν λύση στο πρόβλημα αλλά το διογκώνουν, καθώς ένα υπόγειο γκαράζ προσελκύει 5 έως 10 φορές περισσότερα αυτοκίνητα από όσα μπορεί να φιλοξενήσει!! Ένα υπόγειο γκαράζ 200-300 θέσεων που προβλέπεται να κατασκευαστεί στη Δημοτική Αγορά, θα προσελκύει ημερησίως -σύμφωνα με τις μελέτες- στην καλύτερη περίπτωση 1.000 με 1.500 αυτοκίνητα επιβαρύνοντας κυκλοφοριακά την περιοχή. Φανταστείτε τι πρόκειται να γίνει στην χειρότερη προβλεπόμενη περίπτωση όταν 3.000 αυτοκίνητα (10 φορές τη χωρητικότητα του γκαράζ) προσεγγίσουν την περιοχή, προκειμένου να βρούν τον πολυπόθητο χώρο στάθμευσης!
Το έργο αποφασίστηκε να κατασκευαστεί και να υλοποιηθεί με αυτοχρηματοδότηση, γιατί προφανώς ο Δήμος δεν έχει τα απαιτούμενα κεφάλαια. Ο ιδιώτης επενδυτής προβλέπεται να αναλάβει την εκμετάλλευση του έργου για διάστημα τριάντα (30) χρόνων. Είναι επομένως ολοφάνερο πως ο ιδιώτης, δεν έχει κανένα λόγο να ξοδέψει χρήματα για κάθε είδους -κατά τη γνώμη του- "φρου φρου και αρώματα". Για επιπρόσθετη δηλαδή επένδυση που δεν θα του επιφέρει κανένα οικονομικό όφελος.
Τελικά έχει αποδειχθεί, και πρέπει να τονιστεί, ότι το κίνητρο για τη δημιουργία υπόγειων Χώρων Στάθμευσης δεν είναι η ανακούφιση του προβλήματος της στάθμευσης των αυτοκινήτων, αλλά η αξιοποίηση μιας ακόμα δυνατότητας οικονομικού κέρδους από την εκμετάλλευση της πόλης, που θυσιάζει το ελάχιστο πράσινο που απέμεινε και την ποιότητα ζωής των κατοίκων της στα συμφέροντα κάποιων ιδιωτών.
Η Λαμία όμως πρέπει πρώτα από όλα να γίνει βιώσιμη και μετά “κυκλοφορίσιμη”. Και πρέπει να προσεχθεί ειδικότερα το κέντρο της πόλης, γιατί διαφορετικά οι άνθρωποι θα απομακρύνονται από το κέντρο, πάντα σε βάρος του περιαστικού περιβάλλοντος, μετακομίζοντας στα γύρω χωριά. Αυτό θέλουμε;
Πληροφορίες: Νίκος Δαβανέλος, τηλ: 2231024564, 2231025576
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου