17 Μαΐ 2010

Κανονισμός Διαχείρισης Ελεύθερων Χώρων Πεζοδρόμια, πεζόδρομοι και πλατείες στη Λαμία

ΠΡΩΤΟΒΟΥΛΙΑ ΕΝΕΡΓΩΝ ΠΟΛΙΤΩΝ ΛΑΜΙΑΣ
Ταχ θυρίδα 142 35100 Λαμία
Τηλ 2231045910 6946285099 6932837696
http://www.pepla.gr – info@pepla.gr

Κανονισμός Διαχείρισης Ελεύθερων Χώρων
Πεζοδρόμια, πεζόδρομοι και πλατείες στη Λαμία

Λαμία, 17.5.2010

Η πόλη της Λαμίας χωρίς αμφισβήτηση ασφυκτιά από την έλλειψη κοινόχρηστων χώρων και πρασίνου αλλά και από την έλλειψη πολιτικής για τη σωστή διαχείριση των ελεύθερων χώρων γενικά. Η μη χωροθέτηση των λειτουργιών και η συνύπαρξη διαφορετικών, έως αντικρουόμενων, σήμερα δραστηριοτήτων, η ύπαρξη καταστημάτων διασκέδασης με μουσική μέχρι τις πρωινές ώρες ανάμεσα σε κατοικίες, η κατάληψη αυτών των ελάχιστων πεζοδρομίων και των πλατειών από τα τραπεζοκαθίσματα των καφέ, η παράνομη στάθμευση, η υπερβολική ταχύτητα των δικύκλων και των αυτοκινήτων στους κεντρικούς δρόμους, ιδιαίτερα τις ώρες κοινής ησυχίας, η άναρχη τοποθέτηση των εμπορικών πινακίδων, η αφισορύπανση, είναι μερικά από τα στοιχεία που συνθέτουν μια απαράδεκτη εικόνα.

Κοινή είναι η διαπίστωση ότι εμπορευματοποιείται σε μεγάλο βαθμό ο “δημόσιος χώρος” εκτοπίζοντας τους πεζούς και προκαλώντας την αισθητική.

Ο πολίτης νοιώθει ανυπεράσπιστος και μόνος. Οι συλλογικές λειτουργίες δυστυχώς αποτελούν “ουτοπία” και “παλιές κακές συνήθειες”. Οι επιτροπές του Δημοτικού Συμβουλίου δεν λειτουργούν, τα Συνοικιακά Συμβούλια διαλύθηκαν, οι ατομικές καταγγελίες, οι παρεμβάσεις και οι προτάσεις χαρακτηρίζονται ρομαντικές και χλευάζονται, το Δημοτικό Συμβούλιο “περί άλλα τυρβάζει”.

Για να μπει τάξη στα πεζοδρόμια, στους πεζόδρομους και τις πλατείες, είναι αναγκαίο να συνταχθεί Κανονισμός, που να ρυθμίζει τις χρήσεις αυτών των χώρων και τις καταλήψεις τους. Κανονισμός που να εξασφαλίζει την όσο το δυνατόν καλύτερη διευκόλυνση της κυκλοφορίας των πεζών και των Ατόμων με Ειδικές Ανάγκες, ταυτόχρονα με την αισθητική προστασία και με αντικειμενικό στόχο την βελτίωση της καθημερινότητας των δημοτών και την ανάπτυξη της επιχειρηματικής δραστηριότητας σε κανονιστικά πλαίσια. Να δοθεί έτσι η δυνατότητα να επικαιροποιηθούν οι ανάγκες της πόλης με τα νέα δεδομένα

Βασικά στοιχεία του Κανονισμού πρέπει να είναι:
- Η αναφορά στις οδηγίες του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Κλιματικής Αλλαγής σε σχέση με τη “Διαμόρφωση των Εξωτερικών Χώρων Κίνησης Πεζών”
- Τα απαραίτητα δικαιολογητικά, τοπογραφικά κλπ που πρέπει να προσκομιστούν για την χορήγηση της άδειας χρησιμοποίησης κοινόχρηστου χώρου και η διάρκεια της χορηγούμενης άδειας κατάληψης.
- Σε ό,τι αφορά στους πεζόδρομους, να οριστεί η ζώνη για την ανάπτυξη των τραπεζοκαθισμάτων έτσι ώστε να εξασφαλίζεται η ασφαλής διέλευση των πεζών (και οχημάτων σε έκτακτες περιπτώσεις) σύμφωνα και με την νομοθεσία. Σε περιοχές δε, όπου η κύρια χρήση ορίζεται ως εμπορική, πρέπει να υπάρχει ελεύθερη ζώνη στάσης μπροστά στις προθήκες των καταστημάτων (ζώνη οπτικής συναλλαγής) πέραν της ελεύθερης ζώνης όδευσης των πεζών.
- Στα πεζοδρόμια που είναι μικρότερα από δύο μέτρα, δεν πρέπει να δίνεται καμιά νέα άδεια κατάληψης. Εννοείται ότι σε πεζοδρόμια μεγαλύτερα των δύο μέτρων, η κατάληψη θα είναι στο πέραν των δύο μέτρων τμήμα και σύμφωνα με τα παραπάνω.
- Το ελάχιστο ύψος για την απρόσκοπτη όδευση των πεζών πρέπει να είναι στα 2,20 μέτρα
- Σε ό,τι αφορά στις πλατείες, να οριστεί μέγιστο εμβαδό κατάληψης της κάθε πλατείας, να καθοριστεί η αισθητική των τραπεζοκαθισμάτων και του λοιπού εξοπλισμού, οι τέντες κλπ
- Να καθοριστούν τα τέλη χρήσης κοινόχρηστων χώρων και οι κυρώσεις σε περίπτωση αυθαίρετης χρήσης, παράνομης κατασκευής, που σημαίνει άμεση απομάκρυνση με ταυτόχρονη ενημέρωση του εισαγγελέα για αυτόφωρη παράβαση
- Να οριστούν οι αρμόδιες υπηρεσίες του Δήμου και να καθοριστούν γενικά οι ευθύνες.
- Περίπτερα, ζαρντινιέρες, εμπορεύματα, ακόμη και σκαλοπάτια κατοικιών ή καταστημάτων που "τρώνε" το πεζοδρόμιο και εμποδίζουν τη διέλευση πεζών, να απομακρύνονται.
- Ο κανονισμός να προβλέπει επίσης τι θα ισχύει σε περιπτώσεις επισκευής και ανέγερσης οικοδομών ή κατασκευής έργων, σχετικά με τη διατήρηση της αρχιτεκτονικής μορφής των δρόμων και την προστασία του περιβάλλοντος απαγορεύοντας τις αφισοκολλήσεις κ.ά

Ειδικό κεφάλαιο να αναφέρεται στις πινακίδες των καταστημάτων και σε ό,τι αφορά στο μέγεθος και την αισθητική, τη διάταξη και το ύψος από το δρόμο κλπ. Αυτή η άναρχη τοποθέτηση των εμπορικών πινακίδων πρέπει να τελειώσει.

Να απαγορεύεται η τροφοδοσία καταστημάτων εκτός των επιτρεπόμενων ωρών, που όμως τα οχήματα θα σταθμεύουν στις ειδικά διαμορφωμένες εσοχές των πεζοδρομίων.

Σε ό,τι αφορά στην εποπτεία και τον έλεγχο, να γίνεται από τη Δημοτική Αστυνομία σε συνεργασία με τις αρμόδιες υπηρεσίες του δήμου, το Τμήμα Τάξης και την Τροχαία, τους επόπτες καθαριότητας και τους οικονομικούς επόπτες του δήμου. Μπορεί όμως και πρέπει να συσταθεί ειδική υπηρεσία η οποία να δέχεται τις καταγγελίες και τα παράπονα των δημοτών, ακόμα και προφορικές καταγγελίες, και να επιλαμβάνεται χωρίς καθυστερήσεις.

Επειδή ζούμε σε χαλεπούς οικονομικά καιρούς και όλα αυτά πιθανόν να φανούν ως μια ακόμα απειλή σε βάρος των καταστημάτων υγειονομικού ενδιαφέροντος, θυμίζουμε ότι η νομιμότητα και η τάξη, η αλληλεγγύη μεταξύ των επιχειρήσεων και η απαραίτητη συνεργασία με τη δημοτική αρχή οικοδομείται με καθαρούς διαφανείς όρους. Από κει και πέρα ο Δήμος σε συνεργασία με τις επιχειρήσεις μπορεί να αναλάβει κάποιες πρωτοβουλίες μειώνοντας πιθανόν τα τέλη κατάληψης που ισχύουν σήμερα, αλλά και πρωτοβουλίες στην κατεύθυνση της ελάφρυνσης των ενοικίων, που είναι δυσβάστακτα για τους περισσότερους και είναι η μόνιμη απειλή για την επιβίωσή τους.

Προτείνουμε να συγκροτηθεί μια μικτή επιτροπή από τους καταστηματάρχες, το Δήμο και απλούς πολίτες για τη σύνταξη του Κανονισμού σε συνεργασία και με το ΤΕΕ και το Σύλλογο Αρχιτεκτόνων σε ό,τι αφορά στο αισθητικό μέρος των περιπτέρων, των πινακίδων των καταστημάτων και της εικόνας των πλατειών


Η ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑ

Δεν υπάρχουν σχόλια: